Merkantil studentereksamen

Spørgsmål 4.1 - 4.3

4.1 (5 %)
Udarbejd værditilbuddet for Sportoutletshoppen.dk.

4.2 (5 %)
Udarbejd et likviditetsbudget for Sportsoutletshoppen.dk opdelt på halvår for 2023.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.
I bilag 4 er en skabelon til likviditetsbudgettet.

4.3 (5 %)
Vurder, hvad Søren Søndergaard kan gøre for at forbedre likviditeten i 1. halvår 2023.

Opgave 4

Forretningsmodel og likviditetsbudget

Søren Søndergaard har dyrket sport hele sit liv og har sport på hjernen. Hans passion er at få mennesker i alle aldre og i alle samfundslag til at dyrke sport. Han har derfor besluttet at åbne et online outlet med sportsudstyr til overkommelige priser med navnet Sportsoutletshoppen.dk.

Sportsoutletshoppen.dk skal have et bredt sortiment af sportsmærker både fra ind- og udland, som fx Adidas, Asics, Hummel, Puma, Salomon, Endurance, Graffiti, Vertical, Reebok og New Balance. Der skal være mulighed for, at hele familien kan blive klædt på til sport fra top til tå, uanset årstid.

Der skal ansættes en kompetent medarbejder, der kan yde den bedste service overfor kunderne og sørge for en nem, hurtig og ikke mindst sikker internethandel.

Søren Søndergaard har i samarbejde med en revisor opstillet et forventet resultatbudget for virksomhedens første driftsår. Han mangler dog at udarbejde likviditetsbudgettet.

Spørgsmål 3.1 - 3.3

3.1 (5 %)
Beregn indekstal til belysning af udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2019 til 2021 hos Streps A/S.

De nødvendige informationer findes i bilag 3.

3.2 (5 %)
Analyser udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2019 til 2021 hos Streps A/S. Se spørgsmål 3.1.

3.3 (5 %)
Vurder, hvilke fordele Streps A/S opnår ved at have et hjælpeprogram for syerne og deres familier i Pakistan.

Opgave 3

CSR

Streps A/S er en af verdens førende producenter af håndsyede bolde til forskellige sportsgrene som bl.a. håndbold og fodbold. Virksomheden producerer ca. 3 mio. bolde om året, og der eksporteres til mere end 50 lande. Innovation og nytænkning har altid været i fokus, og virksomheden har gennem tiden skabt epokegørende forbedringer af bolden til gavn for sporten.

I dag består sortimentet udover bolde nu af alt inden for udstyr til især fodbold, futsal og håndbold inklusive sportsbind, sportsplejemidler, målmandshandsker, støvler og sko, træningsudstyr samt beklædning.

Etisk ansvarlighed og adfærd er de senere år blevet et fokuspunkt for Streps A/S. Virksomheden har derfor udarbejdet en CSR-strategi og tager løbende bæredygtige skridt i produktion, indpakning, transport og i indsatsen i forhold til samarbejdspartnere. Nogle af de vigtigste samarbejdspartnere er beliggende i Pakistan, hvor 90 % af virksomhedens bolde produceres.

Ifølge CSR-strategien skal Streps A/S reducere sin miljøpåvirkning ved anvendelse af mindre ny plastic og mere genbrugsmateriale i produktionen samt reducere CO2 udledningen fra transport. Virksomheden genanvender i stigende grad materialer i produktionen, fx genbruges plasticflasker til produktion af nogle typer bolde. Desuden er emballagen til bolde udskiftet fra plasticpakninger til mindre pakninger i pap, og dermed er transportvolumen reduceret betydeligt. Der er desuden i 2020 investeret i et nyt produktionsanlæg for at mindske vandforbruget.

Derudover har Streps A/S udviklet et hjælpeprogram for syerne og deres familier i Pakistan, som omfatter lægehjælp, medicin og undervisningstilbud.

I bilag 3 har virksomheden opgjort nogle miljødata i forhold til produktion og transport af bolde.

Spørgsmål 2.1 - 2.3

2.1 (10 %)
Opgør Skolesport A/S’ udgifter, udbetalinger, omkostninger, indtægter og indbetalinger for månederne august, september og oktober ved køb og salg af yogamåtterne.

De nødvendige informationer findes i bilag 2.

2.2 (5 %)
Beregn, hvor meget lagerbeholdningen af yogamåtterne udgør ved udgangen af oktober i stk. og kr.

2.3 (5 %)
Forklar, hvorfor der er forskel på samlede indtægter og samlede indbetalinger i perioden fra august til oktober. Se spørgsmål 2.1.

Opgave 2

Indtjening og likviditet

Skolesport A/S er en engrosvirksomhed, der sælger sportsrekvisitter til skoler, institutioner, klubber og firmaer. Virksomheden har et tæt samarbejde med nogle af verdens største producenter og leverandører af sportsudstyr.

Siden etableringen for 20 år siden har Skolesport A/S specialiseret sig i at finde produkter, der er specielt målrettet til behovene hos målgruppen. Det har betydet, at virksomheden har et bredt og dybt sortiment, der kan dække behovet hos alle fra begyndere til elite. Skolesport A/S prøver desuden konstant at komme med nye produkter, der kan være til inspiration og danne grobund for kreativitet og nytænkning.

Et af virksomhedens nyeste produkter er en yogamåtte til børn. Indkøbschefen har på en messe i starten af august måned bestilt 400 yogamåtter, som blev leveret den 20. august. Indkøbsprisen for yogamåtterne er 21 kr. pr. stk., og leverandøren har ydet 14 dages kredit. Salgsprisen for yogamåtterne er 89 kr. Salget er gået over alt forventning, og afsætningen har fordelt sig sådan:

August: 65 stk.
September: 125 stk.
Oktober: 185 stk.

Kunderne er børnehaver, som har 1 måneds kredit.

Spørgsmål 1.1 - 1.6

1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Sport24 A/S fra 2019 til 2021.

1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2019 til 2021 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2019 til 2021.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvordan stigningen i gearingen fra 1,46 gange i 2020 til 1,64 gange i 2021 har påvirket udviklingen i egenkapitalens forrentning fra 2020 til 2021.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke risici der er forbundet med Sport24 A/S’ markedspenetreringsstrategi i Danmark.

1.6 (5 %)
Vurder, hvilke områder af Sport24 A/S’ forretningsmodel der særligt er påvirket af den stigende onlinehandel.

Opgave 1

Virksomhedsanalyse

Sport24 A/S er en dansk detailvirksomhed, der blev etableret d. 1. januar 2012. Her gik 15 tidligere Intersport butikker, 16 Sport Outlets og 7 Sport Direct afdelinger sammen og blev til Sport24. Sport24 A/S er 100 % danskejet og har hovedkontor i Silkeborg.

Sport24 A/S forhandler et bredt sortiment af sportsudstyr og -beklædning fra de mest populære leverandører i branchen og sælger varerne i 61 egne butikker, 43 franchisebutikker og på sport24.dk. Salget sker også i Sport24 Outlet, der er en lavpriskæde inden for sport og fritid.

Sport24 A/S varetager også Sportigan-kædens drift gennem datterselskabet G Sport Danmark A/S, hvortil der er tilknyttet 37 butikker i Danmark samt yderligere 52 samarbejdsbutikker. Endeligt driver virksomheden også webshoppen www.hshop.dk, som er specialiseret i salg af håndboldudstyr over hele Europa.

Sport24 A/S består ialt af 193 sportsbutikker i Danmark, på Færøerne og Island og er dermed Danmarks største retail sportsgruppe.

Virksomhedens drift bygger på 3 grundstene:

  1. Sport24 butikker, der er centralt placeret i gågader og storcentre i store dele af Danmark. Her sælges det nyeste sportsudstyr og fritidstøj, mens der på sport24.dk findes endnu flere varer.
  2. Sport24 Outlet, der sælger mærkevarer med rabat.
  3. Sport24 Team/Business, der forsyner klubber, foreninger og virksomheder med sportstøj, udstyr og arbejdstøj.

Som kunde hos Sport24 A/S kan man blive medlem af en kundeklub. Som medlem får man fx hvert år en bonuscheck, der er udregnet på baggrund af købene. Medlemmerne får gemt kvitteringer elektronisk og får fri fragt.

Sport24 A/S er til stede på de sociale medier fx Facebook, LinkedIn og Instagram. Her postes fx træningsvideoer, produktnyheder og guides til løb.

På Facebook skriver Sport24 A/S til brugerne:

”Sport skal være sjovt og bringe et smil frem på læben. Som barn var det sjovt at gå til sin sport, fordi vi som børn er gode til at lege.

Når du leger og har det sjovt, så er du langt mere motiveret til at dyrke motion, og derfor går sport og leg hånd i hånd hos Sport24.

Uanset om du er nybegynder eller øvet, så får du de bedste forudsætninger for at springe ud i legen i Sport24’s sportsunivers.”

I regnskabsåret 2021 udgjorde omsætningen tkr. 1.428.380 og årets resultat før skat udgjorde tkr. 89.750. Der var 508 fuldtidsansatte i Sport24 A/S i 2021.

 Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Internt materiale:

Artikler:

  • Sport24 holder kursen i pandemien: Vil nu åbne flere butikker, finans.dk, d. 25. maj 2021 Artikel 1
  • Sportskæde i modvind efter rekordår: “Vi tør næsten ikke spå om, hvordan næste måned ser ud”, Børsen, d. 23. maj 2022 Artikel 2

Nøgletal:

  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Sport24 A/S for årene 2019 - 2021. Se bilag 1 i Excel-filen.

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her. Word-fil

Excel-filen med alle bilag kan hentes her. Excel-fil

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.

Virksomhedsøkonomi B

Fredag den 2. december 2022

Kl. 09.00 - 13.00